Dag 16 – Henrietta – Dallas

Vanacht weer prima geslapen, de wekker om 8:00 gezet maar ik was al eerder wakker. De rest staat tussen 8 uur en 8:15 op en we gaan naar de ontbijtruimte. Het was niet heel druk, we vinden een plekje en maken een broodje, eten een eitje en eten wat cornflakes. Een wat oudere vrouw runt de ontbijtzaal en als je bord nog niet leeg is komt ze al aanrennen om het weg te halen en weg te gooien, hergebruik doen ze hier niet echt aan. Ook wordt je er een beetje nerveus van. Als we het ontbijt op hebben gaan we snel naar de kamer en poetsen we onze tanden en ruimen de koffers in.

Voor 9:00 zitten we in de auto, dat ging dus echt vlot. Ik ruim de auto in en Ing checkt uit. We rijden vandaag naar Dallas met als eerste doel het 6th floor museum. De verwachte reistijd is 1 uur en 55 minuten. Gisteren hebben we on-line kaartjes gekocht maar dan moeten we tussen 11:30 en 12:00 naar binnen. Voldoende tijd dus, je weet echter maar nooit hoe snel het in een stad gaat. Onderweg halen we wat tijd in en we moeten als het goed is om 10:45 aankomen. Dallas is een grote stad maar op zich is de weg naar het 6th floor museum makkelijk te vinden. Als we aankomen parkeren we naast het museum, dit kost USD 8 en je krijgt USD 2 korting als je naar het museum gaat. De parkeerplaats is nog erg rustig, dat scheelt. We zijn ruim op tijd en bekijken dan ook eerst even de directe omgeving. Vreemd idee dat er 2 kruizen op de weg staan en dat dit de 2 plekken zijn waarop JFK is geraakt, waarbij de 2e plek degene is waar hij is doodgeshoten.

Het is al erg warm buiten en het luie zweet komt er weer uit. Het loopt op naar 107 graden …. Warm! Om 11:20 gaan we het museum in om in de rij te staan, is druk maar lijkt mee te vallen (als we klaar zijn rond 13:30 staat de rij buiten en als we om 14:30 wegrijden is de rij nog langer!). We moeten eerst in de rij staan om naar binnen te mogen en dan in de rij staan van 11:30. Misschien ging er iets mis en was de eerste rij niet nodig maar het is niet duidelijk aangegeven en de mensen zijn ook niet zo klantgericht. Als we rond 11:55 naar binnen mogen krijgen we een audio tour mee, normaal doen we dit nooit maar het zit nu bij de tickets inbegrepen. Helaas is Nederlands niet beschikbaar, Vin vraagt het nog even en ze maakt er een aantekening van. Maar Engels is uiteraard prima!

Je gaat met een lift naar de zesde verdieping, hier mag je geen fotos maken. Uiteindelijk maak ik met de iPhone even snel 2 fotos bij de plek vanwaar er is geschoten. Er loopt continue bewaking rond dus het zijn niet de beste foto’s geworden. De verdieping is ingedeeld met allemaal geummerde borden met een thema, foto’s en informatie. De audio tour leidt je door het museuem heen. Eerlijk gezegd was het veel leuker en informatiever dan gedacht! Denk dat je door de audio tour ook meer de tijd neemt om alles te bekijken. Het is vrij druk en anders loop je er even snel doorheen. De borden dekken de periode van het presidentschap, de ambities, de internationale uitdagingen (o.a. Cuba crisis), de interne strubbelingen en de moord, complotten, onderzoeken et cetera. Echt de moeite waard! We hebben er ruim anderhalf uur rondgelopen en het was zeer de moeite waard!

Je kunt ook nog naar de zevende verdieping, hier mag je wel fotos maken en kun je uit het raam (1 verdieping hoger) kijken vanwaaruit geschoten is kijken. Verder hangt er een foto van JFK opgebouwd uit allemaal foto’s van zijn vrouw en visa versa. Niet heel bijzonder verder, maar het uitzicht was wel mooi om te zien.

Als we naar buiten gaan haal ik eerst even de uitrijkaart, daarna eten we bij de auto een stukje fudge op. Het is ondertussen 13:30 en we hebben wel wat trek. We gaan echter eerst nog even lopen naar het JFK Memorial en een park met beeldhouwwerken van Longhorns. Allemaal binnen een paar blokken afstand. Hoewel het niet ver is maakt de warmte het wel een uitdaging.

Als eerste komen we bij het het JF memorial, dit zijn eigenlijk vier muren die elkaar net niet afskuiten, Verder staat er niets, er ligt een steen met de naam John F, Kennedy maar hier staat geen standbeeld op. Wij vinden het een beetje een kale bedoening, maar we zijn ook geen kunstkenners.

De volgende stop zijn de longorns (Dallas Cattle Drive Sculptures), hiervoor moeten we een paar blokken lopen. Het valt op hoe rustig het is, of het door de warmte komt of iets maar het is zaterdag en er is bijna niemand… Als we aankomen gaat er net een bus inladen om te vertrekken, komen we dus net op tijd. Het ziet er leuk uit, het zijn tientallen longhorns die door 3 cowboys worden vooruitgedreven. Leuk om te zien als je toch in de buurt bent.

Het is nu 14:15 en we gaan terug naar de auto en pakken onderweg onze eerste Mc Donalds mee. Eten een hamburger en krijgen een large drinken mee al vragen we om een small. Large is ongeveer 1 liter ….. Het smaakt prima en als we klaar zijn gaan we naar de parkeerplaats. Vanmiddag gaan we nog naar Fort Worth, daar is om 16:00 het drijven van Longhorns door de stad. Het is ongeveer 45 minuten rijden dus we hebben nog alle tijd. We rijden 1 keer verkeerd maar als we eenmaal op de weg zitten gaat het snel.

De navigatie is goed ingesteld en levert ons af op de parkeeplaats van Fort Worth precies waar de actie plaats gaat vinden. Ik loop naar de betaaautomaat en betaal de USD 7 voor een dag parkeren. Het is nog steeds goed warm en het zweet vloeit al weer rijdelijk, 106 graden! Koelt dus nog niet echt af. Binnen komen we in een overdekte straat met allemaal winkels. Het doet enorm toeristisch aan (en dat is het ook), we lopen een paar winkeltjes binnen en bezoeken de restrooms. In een snoepzaak hebben ze zelf Haagsche Hopjes :-)!

We lopen ook even naar buiten en bekijken de buitenkant, stadje is groter maar we gaan zitten aan de kant van de weg Het is 15:50 dus de show gaat zo beginnen, het is echt heeel druk. We worden allemaal gemaand om te gaan staan en op de stoep te blijven. De dieren zijn enigzins tam maar het blijven wilde dieren. En als je staat kun je sneller wegrennen.

Om 16:00 komen een paar cowboys met daarbij ook 20 longhorns, binnen 3 minuten is het voorbij…. Dat was eigenlijk een beetje sneu, Misschien teveel van verwacht, maar dit stelde niet zoveel voor. Als je in de buurt bent kun je het doen maar anders zou ik er zeker niet voor omrijden (voor 6th floor wel!).

We lopen nog even linksaf het stadje in maar gaan al snel weer naar de auto, we gaan naar het hotel. As we wegrijden komt er net een trein aan, het duurt ongeveer 5 minuten voordat deze is gepasserd. Daarna rijden we de snelweg op, er wordt veel aan de weg gewerkt en de afslagen liggen ook niet helemaal meer op de juiste plek. We rijden 3 keer verkeerd, dat is balen. Uiteindelijk zijn we op de goede weg en vinden we het hotel. Het is nog 104 graden en weinig wolken, toch barst er een echte regenbui los bij het hotel. Wonderlijk. We checken in en Ing douchet alvast, we gaan in de buurt bij Dennys eten. We eten een salade en sandwiches, normaal is Denny’s wel lekker, maar nu valt het tegen. Het is ook erg rustig op een zaterdag, blijkbaar loopt het geen storm (meer).

Na het eten lopen we terug naar het hotel, we lezen en douchen nog even en gaan dan slapen. Morgen staat een bezoek aan de Oakland plantage gepland.